Florida – Dag 1 t/m 5

Het is alweer een aantal dagen geleden dat ik wat heb laten weten. Terwijl ik dit typ zit ik in een Airbus A320 van US Airways onderweg van Orlando naar Philadelphia. Dit betekent dus dat mijn 5 dagen florida er alweer op zitten. Ik heb tijdens mijn verblijf in Florida niets geschreven dus ik zal maar bij het begin beginnen.

Woensdag 15 september om 7:45 in de ochtend zou mijn vlucht naar Orlando vertrekken vanaf La Guardia in New York. De mensen bij het hostel hadden me verteld dat de makkelijkste manier om bij La Guardia te komen, je het beste de bus kan pakken, omdat het ‘s nachts was zou deze busrit ongeveer een uur tot anderhalf uur duren. Deze anderhalf uur opgeteld bij de 2 uur dat ik voor de vlucht op het vliegveld moest zijn, betekende dat ik al om 3:30 in de ochtend de bus moest hebben. Omdat ik die avond ervoor al vrij laat terug was bij het hostel en daarna nog wat wilde typen, was het al snel een uur of 12, waardoor ik toen besloten heb maar niet meer te gaan slapen. Daarnaast lijkt het me minder fijn voor mijn kamergenoten lijkt als ik midden in de nacht opsta (een van mijn kamergenoten moest zelfs gewoon werken, een nederlander die net 1 dag bezig was met zijn stage in NYC).

Midden in de nacht om 3 uur ben ik dus met mijn bepakking richting de bushalte gelopen. Blijft toch een beetje raar, midden in de nacht om 3 uur in midtown Manhatten op de bus gaan zitten wachten met al je spulletjes. Toen ik instapte was de bus vrijwel leeg, maar al snel begon de bus steeds voller te lopen, en het waren vooral mensen die juist op La Guardia werkte. Op La Guardia zelf mijn baggage ingecheckt, daarna met een aantal bakken koffie wat Bones zitten kijken op de laptop om de uurtjes door te komen. De vlucht naar Orland verliep zonder vertragingen, volgensmij waren we zelfs iets eerder in Orlando. Eenmaal op het vliegveld in Orlando krijg je ook meteen dat vakantie gevoel, het is een vliegveld met hele lichte kleuren overal. Ook hoor je constant klassieke muziek, wat na een tijdje nogal vervelend word. Na mijn baggage opgehaald te hebben ben ik naar de balie gelopen om mijn huurauto te regelen. Na de gebruikelijke vragen of je geen extra roadside assistance wil of een upgrade, kreeg ik mijn papieren mee en kon ik tegenover de terminal een auto uitkiezen. De keuze viel op een zilverkleurige Ford Focus (4 deurs sedan, heel ander model dan wij in Nederland kennen). Uiteraard ben ik als nederlander ook totaal geen automaat gewend (behalve dan die paar vrachtwagens van De Heus waar ik weleens in gereden heb), waardoor ik de eerste 5 minuten telkens met mijn linkse voet wilde remmen, met gruwelijk stevige remacties tot gevolg :D. Na dit debacle heb ik mijn navigatie aangezet op mijn telefoon en ben ik richting het motel gereden waar ik de eerste nacht zou verblijven. De rest van de dag heb ik ook niets meer gedaan dan mijn kleren gewassen, een post over New York getikt en foto’s op de site gezet. Hierna vooral uitgerust, ik had immers niet geslapen de nacht ervoor.

De volgende dag, de 16e, was het in eerste instantie de bedoeling om naar het Kennedy Space Center te gaan, en dan later op de dag richting Miami te rijden. Maar omdat voor KSC nog kaartjes besteld moesten worden, en ik daar ook wel de tijd wilde hebben, heb ik uiteindelijk besloten dit op mijn laatste dag in Florida te doen. Zodoende ben ik ‘s morgens de 16e uitgecheckt bij het Motel in Orlando, en ben ik met de auto naar Miami gereden, waar ik rond een uur of 15:00 bij het motel aankwam. Bij het inchecken kreeg ik meteen een hele hoop informatie over wat te doen in Miami, hier was ik wel even zoet mee dacht ik, ik was er immers ook maar 1 volle dag en min of meer 2 halve dagen.
‘s Middags ben ik nog even naar South Beach gereden om het Art Deco Historical District te bekijken. Dit is de welbekende boulevard van Miami langs het South Beach strand met de verschillende oude stijlen architectuur. ‘s Avonds ben ik wat gaan eten bij een tentje in de buurt van het motel wat mij aangeraden werd door de man bij het motel. Hier heb ik lekker gegeten met als dessert een Key Lime pie, iets wat je echt moet proberen als je in Florida bent, en deze was ook erg lekker.

De volgende dag, vrijdag de 17e, ben ik eerst richting het westen Miami uitgereden om bij Cooperstown een tochtje op een airboat te doen door de Everglades. Ook hadden ze hier nog wat alligators om te bekijken en vast te houden (foto!). Helaas hebben we tijdens de airboat tocht geen alligators gezien. ‘s Middags ben ik terug gereden naar Miami en heb ik eigenlijk de rest van de middag een beetje doelloos rondgereden. Tegen de tijd dat ik bij de attracties kwam die ik wilde bezoeken was het namelijk al redelijk laat en wilde ik niet meer al te veel geld uitgeven. Achteraf had ik het toch maar moeten doen, want ik ben uiteindelijk weer naar South Beach gegaan om wat rond te lopen en uiteindelijk wat te eten in een pizza tentje daar. ‘s Avonds ben ik nog bij hetzelfde restaurant als de avond ervoor een stuk key lime pie gaan eten (omdat het zo lekker was!) en wat biertjes gaan drinken. Hier heb ik wat gepraat met een vrouw uit Florida en heb ik wat van het american football gekeken wat opstond, terwijl ik er niets van begreep.

Zaterdag de 18e zou ik weer richting het noorden rijden om in Cocoa naar een motel te gaan zodat ik de volgende dag, de 19e, naar het Kennedy Space Center kon gaan. Maar omdat het toch maar een uurtje of 4 rijden is ben ik ‘s Morgens nog even door downtown Miami gaan wandelen. Hier heb ik wat foto’s gemaakt. Na wat rondgewandeld te hebben, ben ik met de auto richting Cocoa gereden. Omdat ik vergeten was het adres van het motel in Cocoa te noteren, heb ik in mijn navigatie naar hotels gezocht in Cocoa Beach, waar ik vervolgens naar de best western gereden ben die daar te vinden was. Dit bleek uiteindelijk het verkeerde motel te zijn, omdat ik in Cocoa had moeten zijn in plaats van Cocoa Beach, maar gelukkig ligt dit niet ver uit elkaar dus ik was er nog mooi op tijd.

Zondag de 19e was het tijd voor een bezoek aan het Kennedy Space Center. Dit is een gebied verspreid over 2 eilanden waar van daan de space shuttles opstijgen en in het verleden ook de verschillende raketten. Het eerste gedeelte van de dag had ik een speciale tour door dit gebied dat langs de verschillende gebouwen en lanceer platformen gaat, en uiteraard de landingsbaan van 3 kilometer lang waar de shuttles landen bij terugkomst.
Aan het einde van deze tour werden we achtergelaten in een gebouw wat volledig gewijd is aan het Apollo project, het bekende project met als doel het landen op de maan. Toen ik hier alles gezien heb was het tijd voor de volgende stop, het Internation Space Station Center. In dit gebouw worden de verschillende onderdelen voor het ISS project, waaraan vele landen mee doen (waaronder ook Nederland als onderdeel van de ESA), klaargemaakt voor transport op de space shuttles. De space shuttles van NASA worden namelijk gebruikt om deze onderdelen naar het ISS te brengen wat in een baan om de aarde draait. Hier was het mogelijk om vanuit een aparte ruimte naar de werkvloer te kijken waar deze werkzaamheden verricht worden, maar het was een zondag, dus uiteraard werd er niet gewerkt.
Als laatste waren er nog een aantal attracties bij het beginpunt van KSC, het visitor center. Hier werden twee IMAX films (3d films) vertoond, en was er een shuttle launch simulator. Ook staan hier verschillende raketten om te bezichtingen en is het mogelijk een space shuttle van binnen te zien.

Aan het einde van de dag ben ik wat gaan eten en ben ik nog even een Walmart binnen gelopen. Een walmart is eigenlijk te vergelijken met een Albert Heijn XL, maar dan gecombineerd met het non-food gedeelte van een Makro. Het was niet alleen een attractie, ik heb er ook het een en ander aan kleding gehaald.

Tot zover mijn post over Florida, aangezien mijn tijd in Philadelphia er ook alweer bijna op zit, zal het hopelijk niet al te lang duren voordat ik daarover schrijf.